Uwaga – ZŁODZIEJ

UWAGA-ZŁODZIEJ!!! W Twoim Aucie (Niesprawny układ turbodoładowania).
Specyfika polskich dróg, która destrukcyjnie wpływa na zawieszenie, swoje piętno odciska również na chłodnicach. Szczególnie te montowane w ciężarówkach. Podczas wielu tysięcy kilometrów wstrząsów i naprężeń ulegają szybkiemu zużyciu lub uszkodzeniu.

Każdy, kto wykorzystuje samochód jako narzędzie pracy zdaje sobie sprawę czym grozi przestój spowodowany jego awarią. Pracująca wśród spalin turbina dość mocno się nagrzewa, przez co wyraźnie wzrasta temperatura zasysanego powietrza (powietrze rozrzedza się). Im temperatura spalin jest niższa, tym wyższa jest jego gęstość, a mianowicie zawartość tlenu w jednostce objętości. Ponieważ zaś turbodoładowanie umożliwia wtłoczenie dużo większej ilości powietrza do cylindrów powoduje to zmniejszenie dawki zużytego paliwa, osiągając automatycznie optymalną moc. Niesprawność tego układu poprzez uszkodzenie, zużycie, złą eksploatację interco0lera, powoduje zachwianie gospodarki powietrzno-paliwowej, a co za tym idzie obniżenie ciśnienia turbiny w zaawansowanym technologicznie układzie turbogazowym.

Zbyt niski spręż powoduje zbyt małą konsumpcję mocy mechanicznej, generowanej w turbinie przez sprężarkę, co może spowodować spadek mocy jednostkowej i całkowitej sprawności układu.

Istnieje pewna optymalna wartość sprężu w układzie gazowym, a więc i optymalna wartość ciśnienia, która powinna osiągać zwykle wartość w zakresie od 1 do 3 MPa.

Tyle naukowej teorii a teraz praktyka: Nasze auto zaczyna dymić np. w czasie podjazdu pod wzniesienie (nawet bez obciążenia) spada od 15% do 20% mocy silnika-objawy te mogą świadczyć o braku optymalnego sprężenia powietrza. Obciążony silnik potrzebuje dodatkowej energii do wykonania zadania i ją znajduje. Zadam pytanie gdzie??? Odpowiedź jest oczywiście banalnie prosta – w naszej kieszeni, auto zaczyna spalać od 2l paliwa do 7l więcej na 100 km i tu mamy ZŁODZIEJA.

Oczywiście to nie wszystko, silnik przy wzmożonej mocy uszkadza chłodnicę wody. (częsta wymiana ciepła: silnik-chłodnica, chłodnica-silnik ) Warto wspomnieć jeszcze o samym urządzeniu turbiny, jak już tutaj wspominałem układ pracuje na zasadach podciśnienia. Nieszczelny intercooler w czasie pracy turbodoładowania działa jak zwykły odkurzacz . W czasie jazdy układ zbiera z jezdni wszystkie drobiny, pyły, piasek itp. który dostaje się do silnika. Pierwsze niepokojące symptomy można zauważyć już po przebiegu 500 000 km. Znam wiele przypadków, gdy właściciele firm podejrzewali, a nawet wręcz zwalniali kierowców oskarżając ich o kradzież paliwa, lekceważąc niejednokrotnie zgłaszane przez kierowców spostrzeżenia o nieprawidłowej pracy silnika. Po usunięciu usterki problem znikał. Wielu kierowcom przywracano dobre imię, a nawet odpowiednio nagradzano za fachowość oraz troskę o powierzone mienie.

Na koniec troszkę ekonomi (UWAGA!! w kalkulacji nie uwzględniamy cen oleju opałowego) Dodatkowe zużycie paliwa średnio 7 litrów/100 km x 120.000 km/rocznie => 8400 litrów x 3.7zł/l=31080.00zł Koszt naprawy czyli wymiany rdzenia to rząd (1500-2000zł brutto) Różnice można wykorzystać Bóg wie na co, byle nie na niepotrzebne straty Regeneracja jest zjawiskiem powszechnym nie tylko na rynku polskim